Перший проект тролейбусних ліній у Львові розробили 75 років тому

Тролейбус МТБ-82Д біля головного залізничного вокзалу


70 років тому – 27 листопада 1952 року у Львові за маршрутом № 1 пл. Адама Міцкевича – Залізничний вокзал почалися перевезення пасажирів. 27 листопада – це день народження «рогатого» електротранспорту Львова. Проєктування перших тролейбусних ліній Львова розпочалося 75 років тому – в червні 1947 року, проєкт розробляла харківська проєктна контора «Укркомунпроєкт». Відповідно до розробленого проєкту кінцева двох перших тролейбусних маршрутів мала бути на пл. Ринок.

Перша ідея запустити у Львові курсування «безрейкового електричного омнібусу», тобто тролейбусу датується квітнем 1909 року. Тоді йшло обговорення будівництва трамвайної лінії на Високий Замок. Керівник «Міських закладів електричних» Йозеф Томицький запропонував замість трамвайної лінії прокласти на Високий Замок тролейбусну. За словами Томицького, тролейбусна лінія на Високий Замок, обійшлася б місту дешевше, а ніж трамвайна. Крім того, гумові шини тролейбуса мали б краще зчеплення із дорогою, а ніж при перекочуванні металевих трамвайних коліс по сталевих рейках. Окрім лінії на Високий Замок, пропонувалося з’єднати тролейбусною лінією трамвайне депо на Вульці із верхньою терасою Парку Кілінського (Стрийського парку). Лінія мала пройти вул. Кадетською (Героїв Майдану) та Стрийською. Пропозицію Томицького підтримав Кароль Едвард Еплер – віце-президент міста Львова, інженер-залізничник. Проте більшість в електричній комісії вирішила, що на Високий Замок має поїхати саме трамвай. Отож, про будівництво тролейбуса у Львові забули майже на три десятиліття.

Перша тролейбусна лінія на території сучасної Польщі була відкрита в місті Бреслау (Вроцлаві) іще до Першої світової війни, коли це місто входило до складу Німеччини. Перша тролейбусна лінія у Другій Речі Посполитій була відкрита в місті Познані у 1930 р. Наприкінці 1930-х рр., перед початком Другої Світової війни будівництво тролейбусних ліній обговорювалося і у Львові. Проте навіть до реального проєктування справа не дійшла.

Перший тролейбус у м. Познані (Польща), 1930 р.

Уже в перші повоєнні роки радянська адміністрація міста Львова почала розробляти Генеральний план міста Львова. Директиви московського уряду передбачали перетворення Львова в потужний індустріальний центр із будівництвом низки потужних заводів, в т.ч. автоскладального. Відкриття нових виробництв потребувало розвитку транспортної інфраструктури. Львівський трамвай є вузькоколійним, тут експлуатуються вагони вузького габариту (2200 мм.). Після Другої світової війни такі трамваї в СРСР не виготовлялися, не було і перспектив постачання таких трамваїв з-за кордону. Отож, у першому радянському Генплані Львова тролейбус було визначено найбільш перспективним видом громадського транспорту. У першу чергу запланували спорудити два тролейбусні маршрути: № 1 Центр – Залізничний вокзал – Військовий Аеродром та № 2 Центр – вул. Стрийська – Автоскладальний завод (ЛАЗ). Профілакторій для обслуговування тролейбусів запланували спорудити на території трамвайного депо № 1 на вул. Городоцькій, а живлення ліній мала забезпечити тягова підстанція № 1 на вул. Суворова (Сахарова).

Монтаж контактної мережі тролейбуса на пл. А. Міцкевича у Львові. 1952 р.

Розробку попереднього проєкту першої черги тролейбусних ліній у харківської проєктної контори «Укркомунпроєкт» (нині – ПАТ «УкркомунНДІпроєкт», м. Харків). Фахівці-проєктанти виїхали до Львова і у червні 1947 р. приступили до розробки попереднього проєкту тролейбусних ліній. В першу чергу мала бути споруджена тролейбусна лінія в напрямку головного залізничного вокзалу та військового аеродрому на Скнилові. Траса тролейбусної лінії від льотовища мала бути наступною: Льотне поле – вул. Городоцька – вул. Тобілевича – вул. Федьковича – вул. Кірова (Шептицьких) – пл. Б. Хмельницького (Св. Юра) – вул. А. Міцкевича (Листопадового чину) – вул. Горького (Гнатюка) – пл. Івана Підкови. Розворотне кільце мало бути влаштовано по вул. Театральній, пл. Рози Люксембург (Катедральній), пл. Ринок, вул. Народної гвардії ім. І. Франка (Яворського) та вул. Театральній. Ця тролейбусна лінія мала мати відгалуження до вокзалу по вул. Вокзальній (Чернівецькій) із розворотною петлею на сучасній пл. Двірцевій.

Перший тролейбус на пл. А. Міцкевича. 1952 р.

Реалізація другої тролейбусної лінії до автоскладального заводу мала бути значно коштовнішою. В напрямку автозаводу тролейбуси мали рухатися вул. Театральною, вул. Академічною (пр. Шевченка), вул. Саксаганського, вул. Шота Руставелі та вул. Стрийською. В зворотному напрямку лінія мала пройти вул. Ватутіна (Князя Романа) та Галицькою. Планувалося знести два будинки на вул. Шота Руставелі, зняти трамвайні колії із вул. Зеленої та частково із вул. Ватутіна.

Попередній проєкт будівництва тролейбусних ліній у Львові був готовий вже до кінця літа 1947 р., проте проєктування не вийшло навіть на стадію робочого проєкту. Вочевидь – через брак коштів у міському бюджеті Львова і мале виробництво тролейбусів в СРСР.

До питання будівництва тролейбусних ліній у Львові повернулися на початку 1950-х рр. Протягом V п’ятирічки (1951 – 1955) в місті запланували спорудити першу чергу тролейбусних ліній. Напрямки – такі ж самі, як у 1947 р. У 1951 р. в рамках підготовки до організації тролейбусного руху у Львові було демонтовано трамвайні колії на вул. 1-го Травня (нині – пр. Свободи) та на пл. Міцкевича. Частково трамвайні колії демонтували на пл. Галицькій та пл. Воз’єднання (Соборній) та вул. Ватутіна (Князя Романа). Кінцева тролейбусних маршрутів була запланована на пл. Адама Міцкевича. На тяговій підстанції № 1 було встановлено додатковий ртутний випрямляч потужністю 600 кВт. 27 квітня 1952 р. Рада Міністрів Української РСР ухвалила постанову «Про невідкладні заходи щодо розвитку міського господарства Львова», відповідно до якої у 1952 – 1953 рр. у Львові мали збудувати 10,5 км. тролейбусних ліній вартістю 7,2 млн. рублів. Запустити тролейбусний рух планувалося до 7 листопада 1952 р., тобто до 35-річчя жовтневої революції.

Тролейбус на пр. Шевченка. 1954 р.

Підготовку львівських водіїв тролейбуса проводили влітку 1952 року в Києві під керівництвом М. Покришевського. Трохи пізніше в столиці України провели підготовку експлуатаційників. Роботи із будівництва тролейбусної лінії розпочали у червні 1952 року. Монтаж тролейбусної контактної мережі вздовж усієї лінії був виконаний у вересні 1952 р., ці роботи були завершені 5 жовтня 1952 р.

Запустити тролейбусний рух у Львові до 7 листопада 1952 р. не змогли – підвів Завод ім. Урицького в м. Енгельсі Саратовської області (російська федерація), де замовили 5 перших тролейбусів МТБ-82Д. Тролейбуси прибули залізницею до Львова 8 листопада 1952 року, уже 9 листопада 1952 року розпочалася обкатка тролейбусів на лінії. Регулярний тролейбусний рух розпочався 27 листопада 1952 р. Першу машину на лінію вивів водій Ігор Романович Троян. До вулиці Окружної тролейбуси почали курсувати 5 листопада 1953 р., а до Льотного поля – 14 березня 1954 р.

Проєктування тролейбусної лінії в напрямку по вул. Стрийській до автоскладального заводу і с. Сокільники Пустомитівського р-ну було виконано влітку 1953 року. Будівництво лінії другого тролейбусного маршруту довжиною 8,8 км. виконали протягом літа 1954 р. Рух тролейбусів до Львівського автобусного заводу було запущено 7 листопада 1954 р. Через рік цю тролейбусну лінію було продовжено до зупинки «7-й кілометр Стрийського шосе».

 

Перелік джерел інформації

1. Тархов С.А. Історія львівського трамвая. – Львів, УПІ, Фенікс ЛТД, 1994. – 128 с.;

2. Марчук Л.П., Шипова В.С. Їде трамвай, їде… – Дрогобич, Дрогобицька міська друкарня, 1994. – 56 с.

Коментарі

Популярні дописи з цього блогу

Кривчиці, Яловець, Професорська колонія, На Горах, Підгори – околиці міста Львова

60-річна історія Львівської середньої школи (ліцею) № 70

Давня Глинянська дорога і цісарський гостинець до Золочева або відомі і невідомі деталі із історії вулиць Личаківська та Тракт Глинянський